Haat-liefde verhoudingen met Azie - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Celesta Oudshoorn - WaarBenJij.nu Haat-liefde verhoudingen met Azie - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Celesta Oudshoorn - WaarBenJij.nu

Haat-liefde verhoudingen met Azie

Door: Celesta

Blijf op de hoogte en volg Celesta

27 Februari 2012 | Indonesië, Kuta

Hallo!

Vlak voor ik Indonesie verlaat vondik het wel weer tijd voor een reisverslagje over mijn avonturen in dit enorme, diverse land! Qua natuur is het zo divers, jungle, vulkanen, meren, stranden, watervallen, alles wat je je maar voor kunt stellen!

Ik ben in Medan begonnen, dat is de grootste, meest chaotische stad van het eiland Sumatra. 's Avonds aangekomen, en gelijk al een paar Nederlands sprekende Indonesische vrouwen tegengekomen, echt heel erg leuk!! Er zijn nog wel wat dingen van Nederland te herkennen hier, ook bepaalde woorden, dus das erg grappig! Ook al gelijk wat Nederlandse toeristen ontmoet, er reizen sowieso heel veel Nederlanders door Indonesie, zal vast wel iets te maken hebben met t feit dat t een kolonie is geweest.

Gelijk na Medan ben ik naar Bukit Lawang gegaan, dat is een plek 2 uur van Medan af, richting t noorden, vol met jungle en 1 van de weinige plekken in de wereld waar oeran oetangs nog in t wild leven! Daar heb ik echt een fantastische, enorm zware jungle trek gemaakt waarbij ik een stuk of 6 semi wilde oeran oetangs heb gezien! Wauw, semi wild betekent dat ze in een rehabilitatie centrum hebben gezeten, nu terug zijn gezet in t wild, maar wel nog gebruik kunnen maken van t voedsel wat het rehabilitatiecentrum aanbiedt. Het is dus een beetje aan de apen zelf of ze daar gebruik van maken. Ze zijn echt heel slim en totaal gewend aan mensen. We konden echt zo dichtbij komen, op een paar meter afstand! En ze zijn echt leuk, zo slingerend door de bomen. Dus ja, echt naar me zin gehad daar! 's Avonds heel basic op een dun matje aan een rivier gelegen in een tentje.. Niet bizar goed geslapen dus. Maar toch een leuke ervaring. De 2e dag naar een waterval geweest waar we onder konden staan,zo leuk! Daarna terug gegaan in banden, dus een soort raften over de stromende rivier

De dag na de jungle trekking ben ik naar Berastagi gegaan, daar kan je een vulkaan beklimmen. Erg bijzonder, de natuur rond een vulkaan. Eigenlijk zo lelijk, dat het weer indrukwekkend is. Met 2 Nederlandse mensen die vulkaan beklommen, was gezellig en mooi! Daar dus 2 nachten gebleven, en de volgende ochtend doorgegaan naar Danau Toba, dat is een meer. Het grootste van heel zuid oost Azie. Het water was zo lekker fris en schoon.Onsingeld bij bergen, echt prachtig! Daar een beetje gechilld, een scooter gehuurd en rond gereden, beetje gezwommen enzo in het meer. Heerlijk dus!

Na Lake Toba naar een ander stadje gegaan, Bukkitingi, dat was een busreis van 16 uur, wat opzich al vreselijk is. Maar bij ons werd t nog vreselijker. Echt de ergste busreis van mn hele trip tot nu toe, by far. We zouden 2 uur vertrekken, smiddags, maar dat werd half 3, omdat er wat mankementjes waren aan de bus. Jaja, dan weetje het hier wel. uiteindelijk tochdie bus genomen, en ja hoor, natuurlijk na 1,5 uur begeeft ie t. Eerst probeerde ze m nog te fixen, maar dat ging m natuurlijk niet meer worden, dus moesten we op de volgende bus wachten. 1 kwam er om een uur of 6 savonds, maar die had geen zitplaatsen meer, dus konden we op een krukje in t midden gaan zitten, dat zagen we niet echt zitten voor een nog 15 uur durende busreis, dus we wachtten op de volgende bus. Ik was samen met een Canadees die dr nog wel de lol van inzag, dus dat maakte alles wat makkelijker. Maar uiteindelijk kwam de volgende bus dus pas om kwart voor 12 snachts, blehh.. zo laat! En die bleek uiteindelijk ook geen zitplaatsen meer te hebben, aaarghh, moesten we alsnog op de plastic stoeltjes zitten, maar we wilden niet nog langer wachten.. En die locals spraken bijna geen engels, dus daar konden we ook niet echt wat aan vragen, want ze begrepen dr allemaal niks van. Dus uiteindelijk toen we een uur op zo'n plastic stoeltje zaten had k het gehad, toen ben k op de grond van de bus gaan liggen en geprobeerd een beetje te slapen, ook mission impossible natuurlijk, maarja moest toch wat. Uiteindelijk kwam dr om sochtends 6 uur een stoel vrij, dus die gauw ingepikt, toen kon ik eindelijk een beetje slapen.We zijn dus rond 2 of 3 uur smiddags in Bukkitingi aangekomen. Kortom, reis van hel.Serieus. Maargoed, 1 nachtje in Bukkitingi gebleven, niet heel bijzonder, toen naar Danau Maninjau gegaan, dat is een meer in een vulkaan , soort van. Echt heel mooi en indrukwekkend. Daar 2 nachtjes gebleven en toen naar Padag gegaan om naar Yogyakarta te vliegen in Java.

Ga dr nu even wat sneller doorheen, aangezien ik al tijd op internet zit en t is duur. Dus in Yogyakarta aangekomen was t ook weer leuk, een culturele stad met de Borobodur in de buurt, 1 van de meest helige, oudste boedhistische tempel in de wereld. Echt mooi en indrukwekkend!! Beetje vergelijkbaar met Angkor wat in Cambodja. Alleen was dit 1 grote tempel en in Cambodja was t veel groter. Heel veel verschillende soorten tempels. Maarja, die Aziaten he, die hebben wel hun vieze maniertjes om meer geld uit je te krijgen. Moest je extra betalen om daar bovenop de zonsondergang te zien, terwijl het ons beloofd was dat we dat gewoon bij de prijs inbegrepen zat. Zo ook nog iets bij Bromo vulkaan. We hadden van Yogyakarta naar een stadje vlakbij de Bromo vulkaan een trein genomen. wij daar aangekomen, worden we met een busje bij een reisbureau afgezet, terwijl we gwn bij t busstation afgezet wilde worden. 1 van de Franse jongens met wie ik was ging aan een andere local vragen of we t voor goedkoper konden krijgen, ipv van een busje te nemen, dus hij ons uitleggen. uiteindelijk zeggen die mensen van de travel agency dat ie in problemen gaat komen omdat ie tegen ons eerlijk verteld wat we anders kunnen doen. Dus als die local weg loopt gaan die mannen van t reisbureau dr achter aan, om m in mekaar te slaan. Stelletje achterlijke idioten, tering kut Aziaten. Dat bedoel ik precies met een haat liefde verhouding. Het ene moment kan ik me 26 keer in de rondte irriteren aan hoe ze doen, zich gedragen, wat ze denken wat ze ons kunnen maken, en andere keren ben ik weer helemaal gek van Azie, hoe het leven hier gaat, hoe mensen alles over zich heen laten komen, glimlachen , onwijs vriendelijk zijn en prachtige natuur om me heen te zien. Het is gwn typisch haat liefde. Ook is t me opgevallen dat in de minder toeristische gebieden de locals je echt zo aanstaren, zoveel dat t gwn moeilijk irritant wordt, dat je echt wil zeggen dat ze op moeten houden met zo enorm staren.. Maar in de toeristische gebieden doen ze weer vanalles om je dingen te verkopen, dan hoor je weer 10 keer in een minuut dezelfde vraag. aaahhh gekmakend. Ik ben er nog niet uit wat ik irritanter vind :P

Maar toen we uiteindelijk toch bij de bromo vulkaan zijn aangekomen was het t meer dan waard. Ik deelde een kamer met een Spaans meisje, heel aardig. En we hebben snachts om kwart over 3 de wekker gezet om op een uitkijkpunt de zon op te kunnen zien komen.. Heel stuk om hoog gelopen, geen zon... We hebben heel even een uitzicht gehad, toen kwamen de wolken dr voor en was letterlijk alles weg! En koud dat t was, niet normaal, brrrrr, wat een wind daarboven op! Dus gauw maar weer naar beneden gegaan en toen naar de bromo zelf gegaan, en wat spectaculair!! Het komt zeker dichtbij 1 van de meest spectaculaire landschappen die ik in mijn leven heb gezien. Een hele vlakte met niks en dan ineens daar die vulkaan.Zo prachtig gewoon, kan er niet overuit :P En dan die krater, wauw! Maar het was zo hoog en t laatste stuk was een steile trap, dus mijn hoogtevrees was op dat moment echt enorm! Echt bang dat ik zo naar beneden zou flikkeren, haha. Maargoed, prachtig dus.

Die middag de bus genomen naar Bali, daar kwam ik ergens om een uur of 4 sochtends aan. Dus er was nog geen busje naar Ubud te vinden, dus eerst maar weer met wat nederlanders een taxi naar Kuta gedeeld, wat een stuk dichterbij was. Daar 1 nachtje doorgebracht. Een wat oudere vrouw uit duitsland ontmoet, waarmee ik een kamer kon delen, aangezien Bali vergeleken bij de rest van Azie behoorlijk prijzig is. Dus wat dat betreft was t wel handig, maar na een paar dagen had ik toch ook wel weer genoeg van dr.. Pff, wat een kenau af en toe! Ubud was wel echt leuuuk!! Zo schattig en cultureel en mooi! Daar een Portugees tegengekomen die ik ook bij Bromo had gezien, ook een leuk ventje, ik hou echt van die Latino's, shittt (L) En heel aardig en grappig ook. Maar jammer genoeg daarna niet meer gezien, ook al gingen we wel dezelfde kant op. Maarja, zo loopt dat nou eenmaal met reizen. Wel nog een leuk festival in Ubud meegemaakt, in de naam van Aids. WAs ook wel weer spectaculair om te zien. In Padangbai, vanwaar je de boot naar Lombok neemt, heb ik ook nog een nachtje doorgebracht en prachtig gesnorkeld!! Wauw, zulk mooi koraal en vissen. Die dag daarna naar Lombok gegaan, ook echt een prachtig groen eiland met onwijs mooie stranden! Een paar keer een scooter gehuurd en wat meer van t eiland gaan zien.. Echt helemaal waard! Daarna naar Gili geweest, en dat was werkelijk paradijs, prachtig. Zo jammer dat ik daar weer vandaan moest. Daar vertel ik de volgende keer nog wel wat uitgebreider over, want nu is t wel weer mooi geweest met internetten! Tot de volgende keer maar weer!

En heel veel liefs! Eigenlijk tot over een maand! Dan is t alweer tijd om naar huis te komen! Wauw t gaat reuzesnel, haha k typte eerst reizesnel :P Ook toepasselijk.

Doeeeeeeiii!! xxx

  • 27 Februari 2012 - 15:08

    Lieneke:

    Hoi Celesta,

    Je hebt weer een hoop gezien, ik hoop de foto's nog eens te bekijken van al dat moois! Geniet je laatste maand in Azië en doe voorzichtig!

    groetjes Lieneke

  • 01 Maart 2012 - 07:48

    Lieke:

    Klinkt spectaculair zeg! Je hebt weer een hoop mooie dingen gezien en gedaan!!

    Geniet er nog ff van, die maand is zo voorbij!

  • 06 Maart 2012 - 08:23

    Joke Woest:

    hoi celesta, geweldig allemaal weer om te lezen, een beetje laat, maar is lees het altijd hoor , fijn om te lezen. babs van ons is 5 februari terug gekomen van Gili, het is haar tweede thuis nu bijna ,jullie hobbelen steeds denk ik achter elkaar aan!Celesta wat jammer dat ik dat nu pas lees nu dat je al van Gili af bent, anders had je aan veel mensen de groetjes van ons daar kunnen doen, we hebben van de zomer 3 maanden een vriend van babs van gili hier in huis gehad, zijn vrienden zie ik vaak op skype, grappig dat je zo dicht bij hun was en misschien wel ontmoet? nou Celesta wens je een super fijne tijd verder, groetjes van jokexx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celesta

Hallo allemaal! Tijd voor de volgende reis richting zuidoost Azie! Lees het gezellig als je wilt op deze site! xx Celesta

Actief sinds 11 Dec. 2009
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 17043

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2011 - 30 Maart 2012

Reizen door zuidoost Azie

13 Januari 2010 - 14 Juli 2010

Au Pair in Nieuw Zeeland!

21 Januari 2014 - 30 November -0001

Reizen en werken in Australië

Landen bezocht: